Paars Light

Geplaatst: 21 juli 2010 in Foto column

21 juli 2010 – Onderstaand krijtbordje hangt bij ons in de keuken. We schrijven er af en toe een tekst op die stof tot nadenken geeft. Of gewoon iets lolligs of onbenulligs. “Toppunt van emancipatie: Baar jij, of baar ik”. Schreef ik er op toen mijn vrouw zwanger was van onze tweede. Ik pretendeer niet veel verstand van politiek te hebben. Toch zag ook ik wel dat de verkiezingen geen makkelijke uitslag zouden krijgen dit jaar. Het land is verdeeld en dat is in de electorale verdeling terug te zien. Op 5 mei van dit jaar schreef ik mijn voorspelling van de uitslag op ons krijtbordje. Paars Light noemde ik de variant die later de boeken in ging als Paars Plus. Noem het ‘meer geluk dan wijsheid’, maar het staat er wel. Ik noem het nostalgie. De kabinetten Paars I en II regeerden op het moment dat ik van mijn studie afkwam en zonder solliciteren kon kiezen uit stageplaatsen en banen. De welvaart werd met kruiwagens van de straten geschept, de werkloosheid was extreem laag, Europa was in opkomst en Nederland was nog de tolerante, progressieve staat die model stond voor de Third Way van Clinton. Paars leek me dan ook nu het beste medicijn om de crisis te bevechten. Paars aangevuld met Groen Links. Femke Halsema in haar laatste termijn als vice-premier. Dat had leuke tweets opgeleverd. Helaas mocht het niet zo zijn. De stekker ging er gisteren uit. Rutte durft het niet aan omdat de achterban aan het morren is geslagen. Dat is symbolisch voor de tijd waarin we nu leven. Het volk loopt niet achter de leider aan, maar de leider loopt achter het volk aan. Het volk werd leider, de leider werd volger. Het zal wel weer een middenkabinet worden. Ik kan alleen maar hopen dat Cohen meer ruggegraat heeft dan Rutte.

Geef een reactie

