Aswolk of mooie Hollandse wolkenlucht?

Geplaatst: 21 juli 2010 in Foto column

12 mei 2010 – Goed. De vulkaan is uitgebarsten. IJsland laat wederom van zich horen. Heel Europa wacht af tot het moment dat er weer gevlogen kan worden. Op kilometers hoogte hangt een aswolk afkomstig uit de vulkaan Eyjafjallajokull. Eyjafjallajokull, de naam alleen al. Wat moet je je daar bij voorstellen. Als ik niet zou weten dat het een vulkaan is, komen er zeker geen scenarios van door as verduisterde continenten in mij op. En laten we eerlijk zijn. De luchtvaart heeft er dan wel last van, maar ik heb nog geen aswolk kunnen ontdekken. Wel de prachtige, bloedrode zonsondergangen, een fascinerend bijverschijnsel van de vulkaanuitbarsting.  Maar die aswolk? Gisteren was ik in de buurt van Culemborg aan het fotograferen. En de Holandse luchten waren prachtig. Scherp contrasterend met het groen van de weilanden en het blauw van de lucht kwamen dikke, donkergrijze wolken over het land gedreven. Aswolk of gewoon mooie Nederlandse wolkenluchten? That’s the question. Ik hou het op mooie Hollandse wolkenluchten. Die zijn tenminste van ons zelf. En met die aswolk valt het volgens mij reuze mee. Klik hier voor de andere foto’s

Geef een reactie

