Blauwe Kamer

Geplaatst: 21 juli 2010 in Foto column

11 oktober 2009 – Geweldige ervaring had ik kort geleden. Veel van mij fotografie doe ik op en rond de Utrechtse Heuvelrug. Ik ben gezegend met dit prachtige en diverse natuurgebied in mijn directe woonomgeving. “Ben je wel eens in de Blauwe Kamer geweest?” vroeg iemand me laatst. Nee, was ik nog nooit geweest. Moest ik doen werd mij verzekerd. Inmiddels ben ik er wel geweest en het moet gezegd. De Blauwe Kamer, vernoemd naar de oude steenfabriek waarvan de resten nog vorm geven aan het landschap, is een bijzonder stukje natuur aan het eind van de Utrechtse Heuvelrug en aan de voet van de Grebbeberg. Ingeklemd tussen water en berg is het eigenlijk maar een klein stukje natuur. Maar wat mooi. Het landschap is afwisselend op de vierkante kilometer. Bos, grasland. water. Aalscholverkolonie, Galloway runderen en Konikpaarden. Vooral de Konikpaarden zijn majestueus. En in de Blauwe Kamer zijn ze zeer benaderbaar. Met hun dreadlocks en licht nerveuze gedrag vormen ze een lust voor elke natuurfotograaf die graag dieren op de gevoelige plaat zet. Ik kan iedereen aanraden om eens een kijkje in de Blauwe Kamer te nemen. Tip: Ga op zaterdag of zondag, want dan blijft het door de weeks lekker rustig… als ik er weer eens ben. (klik hier voor meer foto’s)

Geef een reactie

