De man, z’n iPod en zijn fiets

Geplaatst: 21 juli 2010 in Foto column

27 september 2009 – Vandaag werd de laatste mooie dag van het jaar voorspeld. Ideaal weer om nog eens flink op de pedalen te gaan staan. Twee uurtjes trapperen voordat er uitgerust mocht worden voor de tv terwijl de echte mannen in Zwitserland voor het WK trapperen. Fietsen is een teamsport, maar voor mij is het de ideale individuele ontspanning. Op de fiets waan ik mij overal en nergens en voor ik het weet sta ik in Soesterberg, Doorn of Bilthoven. Meditatief is de werking van de fiets. Muziek maakt de ervaring compleet. Zonder iPod ben ik binnen een kwartier weer terug. Met iPod kan ik uren wegtrappen. Op de uptempo Champions League-tonen van het nummer Just For Tonight werd het gemiddelde van 30 kilometer per uur gepasseerd. En dat met hernia. Op Pearl Jam’s Rear View Mirror werd het zelfs 31 kilometer per uur. Heerlijk. En het moet sneller kunnen. De benen voelen na anderhalf uur nog fris. Maar dan… Tom Waits. Te mooi om af te zetten. Te traag om sneller te gaan. Je gaat luisteren, beleven. Het gruizige stemgeluid klinkt als zand in je derailleur en verraad geen fietsersconditie. En dus gaat het gemiddelde naar omlaag. Na twee uur en een kwartier thuis. 63 Kilometer asfalt onder de wielen door zien gaan. Moyenne van 28 kilometer per uur. Er is maar één conclusie mogelijk. De man, zijn fiets en zijn iPod vormen de perfecte symbiose.

Geef een reactie

