… En Chaos is precies wat het is, maar dan wel gecontroleerd.

Geplaatst: 21 juli 2010 in Foto column

Ik ben net terug van de Schouwburg Amstelveen. Op het menu stond Wende Snijders met haar programma Chaos. Ik heb Wende Snijders al vaak zien optreden en altijd was het ronduit goed. Maar wat we vanavond kregen voorgeschoteld was gewoonweg geniaal. Chaos is precies wat het zegt. We kregen Wende te zien zoals ik denk dat ze is. Kwetsbaar, sterk, heftig, emotioneel, maar vooral chaotisch. Het meest bijzondere was misschien wel dat ik na de eerste twee nummers solo op het podium verwachtte dat nu de band er wel bij zou komen. Dat gebeurde dus niet. Wende speelde anderhalf uur solo op gitaar, piano en sampler. Plugged en unplugged. Zichzelf begeleidend en a capella. Het werd een memorabel bijzondere avond. Hoogtepunt van de avond was het numer Hey waarin Wende Snijders onversterkt voor een muisstille zaal, zichzelf begeleidend op akoestische gitaar met zichzelf als klein meisje geprojecteerd op een groot doek in dialoog ging. Maar ook Sycamore Tree,  Yes We Can, The Bakery en het origineel Adem Uit, dat op No.9 als Exhale staat waren subliem. Het was mooi. Minpunten heb ik niet kunnen ontdekken, maar als ik iets moet noemen is het dat het instrumentaal niet altijd even zuiver was. Tegelijkertijd paste nou juist die lichte onzuiverheid perfect in het thema chaos. Het schoot van links naar rechts, van een sukkeldrafje naar topsnelheid, van ratio naar emotie, van mooie kleine chansons tot lyrische gedichten, van serieus tot humoristisch. Wende Snijders is alles tegelijk en het publiek moet alle zeilen bij zetten om dit losgeslagen theaterdier bij te kunnen houden. Ik hou ervan en vind het jammer dat haar shows ‘slechts’  anderhalf uur duren, maar als je ziet wat een energie er van Wende Snijders uitgaat is anderhalf uur beslist een topprestatie. Na afloop gonste het nog flink na in de lobby. Het publiek was duidelijk collectief onder de indruk. Ik kan alleen maar zeggen: Tot de volgende keer en Wende, Yes You Can! wende.nu

Geef een reactie

