Je weet niet wat je meemaakt

Geplaatst: 21 juli 2010 in Foto column

26 september 2009 – Ik heb het genoegen mogen smaken om een keer in Afrika op safari te zijn geweest. En dan niet met een groot gezelschap in een open jeep voor de foto achter de leeuwen aanjagen. Nee, met 1 auto urenlang stilstaan bij een waterplaats en het echte Afrika aan je voorbij zien trekken. Zo hoort het te zijn. Een sterk gevoel van déja vu overviel me dan ook toen ik gisteren namiddag op de Veluwe de edelherten kon aanschouwen. We zitten middenin de bronsttijd en het stond nog altijd hoog op mijn verlanglijstje om dat te aanschouwen. De Veluwe is prachtig en de dieren leven hier nog echt in het wild. Weliswaar worden ze zo nu en dan bij de schuilplaatsen waar het publiek plaats kan nemen bijgevoerd, maar dat is alleen maar toe te juichen. Zo kunnen veel mensen door dit natuur fenomeen aangeraakt worden. En dat draagt bij aan het groeiend besef dat natuur zo mooi kan zijn en beschermd en bewaard moet worden. Je moet het gewoon van dichtbij ervaren. Natuurlijk is onze Veluwe geen Afrika, maar bijzonder is het zeker wel. Een andere vorm van publiek in aanraking brengen met natuur is de dierentuin. Daar wordt ík altijd heel treurig van. Dieren horen niet in kooien en achter prikkeldraad. Ze vertonen nauwelijks natuurlijk gedrag en de evolutie zorgt ervoor dat dierentuindieren langzaam verwijderd raken van het echte wild. Heeft de dierentuin dan geen bestaansrecht voor mij. Jawel, als we exotische diersoorten niet meer in de dierentuin kunnen zien, neemt de neiging om ze in bijvoorbeeld Afrika te gaan bekijken voor velen alleen maar verder toe. Daar wordt Afrika dan weer niet beter van. En ook de dierentuin draagt  bij aan natuurbesef. Dat laat onverlet dat ik er treurig van wordt. Ik kan er niets aan doen, maar ik zie liever een edelhert op de Veluwe dan een chimp achter de tralies van de dierentuin. Ik kan dan ook iedereen aanraden om tussen begin september en half oktober eens met geduld op de Veluwe te gaan vertoeven. Al was het alleen maar om wat aan je eigen natuur-besef te werken. Je weet niet wat je meemaakt. (hier meer foto’s van de edelherten in bronsttijd)

Geef een reactie

