Mooi, klein, intiem, open en soms onnavolgbaar

Geplaatst: 21 juli 2010 in Foto column

22 oktober 2009 – De voorbije avond is er één die nog wel even blijft hangen. Marike Jager stond op het programma. De muziek was bekend, maar hoe gaat dit live klinken? In een niet uitverkochte zaal in Amstelveen toonde Marike haar bijzondere singer song writer talent. Mooie kop-staart liedjes met een  klein verhaaltje erin gebaseerd op persoonlijke ervaringen. Heerlijk om naar te luisteren. En dan die verschijning. Doodgewoon, maar boeiend tot de laatste minuut. Ik heb diep respect voor muzikanten die drie-minuten-liedjes kunnen schrijven die voor het gevoel geen seconde te lang en ook geen seconde te kort aanvoelen. Precies raak. En de liedjes zijn precies zoals ik denk dat Marike zelf is. Mooi, klein, intiem, open en soms onnavolgbaar. Van het klein gehouden Like You tot het rauw aangezette Celia Trigger. Fantastisch was het betoog over een magnolia bij Marike in de straat die een voor Marike anoniem bestaan had geleden tot de intense bloei los barste. Een boom die echt ergens voor gaat en z’n bladeren in oktober niet zomaar aan elke herfstwind meegeeft. Zo verklaart ze haar teksten. Marike jager is een intrigerende persoonlijkheid die ik met de bijgeplaatste lomo-picture te kort doe. Maar hé, Marike als je dit leest: Ik kom graag een keer een goede live foto reportage van een optreden van je maken. Ik houd de Twitter in de gaten en hoop, waarschijnlijk tegen beter weten in, op een uitnodiging.

P.S. Terwijl ik deze blog schrijf, zingt Wende Snijders een prachtig “Hey” bij Pauw & Witteman. Morgen haar nieuwe CD halen en over twee weken ga ik ook haar in Paradiso live aanschouwen. Nederland heeft twee fantastische singer song writers die een gewone donderdag avond gewoon een beetje mooier maken.

Geef een reactie

