Niet geloven is ook geloven

Geplaatst: 21 juli 2010 in Foto column

29 september 2009 – Gefascineerd door de natuur en haar evolutie zag ik enkele weken terug de eerste aflevering van Beagle: In het spoor van Darwin. De trailer had me al gegrepen, maar de eerste uitzending beloofde een mooie televisiewinter. Heerlijk om in september al te weten dat een week vol onbenullentelevisie mooi begint met Holland Sport en schitterend eindigt met een programma als Beagle. Viva VPRO. Toegegeven, ik ben niet genoeg thuis in de wereld van Darwin om mij een zelfverklaard Darwin-adept te noemen, maar zoals bij velen steekt ook bij mij regelmatig het dilemma evolutie of schepping de kop op. Ik ben van de categorie ‘zien is geloven’ en daarmee valt het intelligent design af. Geloof past mij niet al respecteer ik eenieder die daar anders over denkt. Aanhangers van de theorie van het intelligent design gaan er vanuit dat de aarde met alles erop en eraan eerder enkele duizenden, hooguit tienduizenden jaren oud is dan vele honderden miljoenen. Lastige kwestie overigens want niet geloven is ook een vorm van ‘geloof’. Ik kan immers net zo lastig bewijzen dat God niet bestaat als dat een gelovig mens kan bewijzen dat hij wel bestaat. Ik houd het evenwel bij zien doet geloven. En dus zie ik graag een oude paleontoloog op t.v. met z’n neus in de prehistorische boter vallen. Een vijftien miljoen jaar oud vogelei. Je voelt een paar duizend zeemijlen verderop, achter de koffie verkeerd mee met de ontdekker. Was er enkele minuten geleden simultaan aan het t.v. kijken nog een gesprek met mij te voeren, nu was ik niet meer in de woonkamer, maar afgedreven naar Selvagem Grande. De naam alleen al. Via Beagle komt de gewone mens meer te weten over de theorieën van Darwin en kan ik over acht maanden met terugwerkende kracht verklaren dat ik een een Darwin-adept ben. De natuur kan zo onverklaarbaar mooi zijn.

Geef een reactie

