Macro fotografie. Tips & Trics!

Geplaatst: 14 november 2010 in De basis van fotografie

Macro fotografie is een ‘rewarding’ tak van sport. Duik in de wereld van het kleine en je weet niet wat je ziet. Maar is macro fotografie niet eenvoudig. Het begint al bij het werken met de juiste apparatuur. Het ene macro objectief is het andere niet. Al zit er vaak een macro stand op een zoom objectief, dat maakt het nog geen echte macro lens. Het toverwoord is ‘vergrotingsfactor’. De vergrotingsfactor 1:1 verraad de echte macro lens. Dit betekent dat een opname exact op ware grote grote vastgelegd wordt, daar waar de meeste objectieven een object met 50% verkleinen (factor 1:2). Canon brengt zelfs een lens op de markt met een vergrotingsfactor van 5:1. De Canon mp-e 65mm f 2.8 macro. Hier wordt het object dus vijf keer groter vastgelegd dan de ware grootte. Apparatuur is dus belangrijk.

Verder is een vaste hand geen overbodige luxe. De meeste macro objectieven hebben geen image stabilizer. Een statief is voor een beetje macro fotograaf dan ook een ‘must have’.

En dan zijn er nog vijf tips  die elke macro fotograaf in z’n hoofd moet prenten.

1. Geduld
Wie insecten fotografeert weet het. Als je ze voor de lens hebt, lijken ze nooit stil te zitten. Zolang je ze nog niet gevonden hebt, zitten ze muisstil met als gevolg dat je bijna niet kúnt vinden. Geduld in zoeken en daarna geduld in het wachten tot ze blijven zitten dus.

Aardhommel

2. Verdiep je in waar je het gaat zoeken
Of je nu bloemen, paddestoelen, of insecten fotografeert. Weet waar je het moet zoeken. Paddestoelen zijn kieskeurig in het seizoen dat ze kiezen om te floreren. Bloemen staan soms maar een paar dagen in bloei. Insecten hebben zo hun voorkeur voor nectar, water of aas. Verdiep je hierin in je zult succesvol zijn.

3) Benader je object voorzichtig
Vooral bij het fotograferen van insecten geldt dat je ze voorzichtig moet benaderen. Langzaam en niet met de zon in de rug want dan valt uiteindelijk de schaduw op je object en insecten zijn koudbloedig. Ze voelen dat meteen en nemen de benen. Neem dus de tijd en blijf rustig.

4) Ga vroeg op pad
Vroeg op pad gaan heeft twee voordelen. Ten eerste werkt het licht dan mooi mee. De kleuren zijn warm en het licht komt niet recht van boven. Dit geeft mooie effecten in macro fotografie. Het tweede voordeel betreft wederom het fotograferen van insecten. Ze bevinden zich meestal op taken of onder bladeren of bloemen. Ze zijn dus goed te vinden, al moet je wel goed zoeken, en ze zijn koudbloedig. Vroeg in de morgen zijn ze nog niet opgewarmd en dus nog niet klaar voor de dag. Ze blijven dan stil zitten en laten zich goed op de gevoelige plaat vastleggen.

5) Denk na over de achtergrond
Een goede achtergrond is essentieel. Dat mooie blad, het groene mostapijt, die kleurige bloem, de blauwe hemel. Zorg voor een wel doordachte achtergrond en je foto wordt 50% beter. Houd er ook rekening mee dat je object niet te ver van de achtergrond af zit als je een flitser gebruikt (en dat doe je al gauw bij macro fotografie). Dan wordt je achtergrond namelijk donker, zo niet zwart.

Beukennootje

7) Standpunt
De saaiste macro foto’s zijn de foto’s die van bovenaf genomen zijn. Misschien wel de makkelijkst op te volgen tip is, fotografeer op ooghoogte van je onderwerp. Dat maakt foto’s spannender. Zeker bij insectenfotografie. Overigens zijn er legio spectaculaire macro foto’s die wel van bovenaf genomen zijn, maar als het een geode foto is dan kun je er vanuit gaan dat de fotograaf daar goed over nagedacht heeft.

Met deze tips in het hoofd moet het lukken om spectaculaire macro foto’s te maken. En oh ja, het leuke van macro fotografie is dat je het ook dicht bij huis, op het balkon, in de plantenbak of onder een stoeptegel kunt vinden. En elk seizoen leent zich ervoor!

Kruisspin