De winter fotograferen

Geplaatst: 1 december 2010 in De basis van fotografie, Nice to see

In één woord BRILJANT! Het is weer winter. Niets is lekkerder dan jezelf goed aankleden, spullen mee en op pad. De winter fotograferen. Ik hou van de Hollandse seizoenen. Altijd weer anders en ze duren net lang genoeg om niet te gaan vervelen. Als al het blad van de bomen is verdwenen en de temperatuur begint flink te dalen, ben ik dan ook klaar voor de winter. Ik moet er niet aan denken om het hele jaar zomer te hebben. Stel je voor dat we hier van dat Californische weer zouden hebben. Altijd dertig graden, altijd wind uit dezelfde richting en een paar flinke orkanen en buien per jaar. Ik zou er gek van worden. Geef mij maar de seizonen. Overigens denk ik daar aan het eind van de winter waarschijnlijk weer heel anders over, maar dan gaan we natuurlijk ook weer van seizoen wisselen.

Het fotograferen van de winter is trouwens moeilijker dan het lijkt. Witbalansen is lastig. Foto’s krijgen snel een blauwe of bruine gloed en zijn snel onderbelicht. Je camera wordt namelijk misleidt door al dat felle licht dat ook nog eens weerkaatst op verse sneeuw. Je moet de camera dus corrigeren, overbelichten volgens de gegevens in je scherm. Veel oefenen baart kunst in dit geval. Verder kan ik alleen maar adviseren om met goed opgelade batterijen op pad te gaan. Door de kou loopt de capaciteit namelijk sneller terug.

Wie bovenstaande tips in het achterhoofd houdt kan de kou tegemoet treden en los gaan op de prachtige sfeerplaatjes. Onderstaande foto maakte ik zelf vorig jaar op de Leusderheide. Onder bijgaande link nog een serie winterplaten die je gezien moet hebben.

En dat het maar een mooie winter mag worden.

reacties
  1. […] This post was mentioned on Twitter by Peter van Veen, Edwin Rooseboom. Edwin Rooseboom said: Hoe fotografeer je de #winter ? #Blog over geschreven. + winterfoto's die je gezien moet hebben. http://j.mp/e5Sv1t #foto #fotografie […]

Geef een reactie

