Geslaagde families

Geplaatst: 1 december 2010 in Foto column

Soms heb je wel eens van de families waarbij alles gelukt lijkt te zijn. Als fotograaf ben ik natuurlijk eenzijdig geïnteresseerd in de vraag of iemand fotogeniek is. Toen ik de vraag kreeg om een familieportret te schieten in Hilversum van 10 kleine kinderen en hun ouders (totaal 19 personen!!!) zag ik er direct de uitdaging in. Tegelijkertijd vroeg ik me af of dit ging lukken. Hou de kids maar eens ‘in positie’ en als dat al lukt zijn de ouders dan met hun gedachte bij de foto in plaats van bij hun kroost.

Bij deze familie lukte alles. Als collectief, maar ook individueel hadden ze iets fotogenieks. De kids deden goed mee. De ouders snapten dat je vooral op de fotograaf moet letten. Ik maak namelijk de foto zodra de kids er goed voor staan en ga er vanuit dat de ouders er dan ook klaar voor zijn. Meestal zijn de ouders er zo druk mee om hun kroost goed op de foto te laten staan, dat ze zelf alleen maar naar de kinderen kijken. Als je dan afdrukt staan de kinderen er goed op en kijken de ouders naar hun klein geluk. Zo anders ging het nu. Iedereen had er zin in. De locatie, een eigenhandig door de heer des huizes tot woonhuis verbouwde loods, deed de shoot ook geen kwaad. De locatie had makkelijk onderwerp kunnen zijn in een aflevering van Bouwval Gezocht. Al met al een ideale opdracht. Twee uurtjes lekker doorwerken en dan weer afbreken en hup… aan het nabewerken. Doe mij duizend van die opdrachten met ‘geslaagde’ families.

Geef een reactie

