No More Heroes

Geplaatst: 3 december 2010 in Nieuws

De popfotografie stond nog in de kinderschoenen toen Kees Tabak punkbands met de camera begon vast te leggen. Het werk was over het algemeen zwart-wit, het merendeel gemaakt in obscure kleedkamers, kraakpanden en hotelkamers. Het gaf de foto’s een onderhuidse moody sfeer.

Begin jaren tachtig trokken journalistiek en fotografen regelmatig een paar dagen met bands op. Het leverde prachtige foto’s en legendarische verhalen op die werden verslonden door de tienduizenden lezers van OOR en Nieuwe Revu.

Zo schoot Tabak, gewoon onderweg, prachtige foto’s van Tom Waits tegen de achtergrond van een pompstation en legde hij The Ramones vast die in een snackbar een patatje aan het eten waren.

In loop van de jaren tachtig kreeg Tabak alle grote sterren voor zijn lens. Hij fotografeerde Prince in Paradiso, bij zijn eerste optreden in Nederland. De beroemde foto van Prince likkend langs de hals van zijn gitaar ging de hele wereld over.

Tabak volgde in Australië de tournee van u2 en had een geweldige shoot met Madonna, die toen net doorbrak. De Stones gaven hun eerste concerten in de Kuip, er was de hysterie rond Doe Maar en Herman Brood en Blondie werd waanzinnig populair. Hij had ze allemaal. Het zijn legendarische beelden.

No more heroes is een schitterend gedocumenteerd verslag van de wilde beginjaren, de magistrale midden jaren tachtig en de verzakelijking in de muziekwereld.

(Bron: Fotografie.nl)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s