7 Tips voor de betere architectuurfoto

Geplaatst: 6 december 2010 in De basis van fotografie

Wie in de stad woont, of er regelmatig vertoeft, weet hoe leuk het is om bijzondere gebouwen, bruggen, kerken kantoren etc. te fotograferen. Helaas is het niet al te moeilijk om mislukte architectuurfoto’s te maken. Onderstaande tips helpen je om je architectuurfotografie te verbeteren. Het is ten slotte een aparte discipline met een geheel eigen techniek. Het statische karakter van gebouwen en architectuur maken het ons makkelijk om een shoot geheel te plannen en er ruim de tijd voor te nemen. Het advies is om dit dan ook zeker te doen.

Foto: Vlakke Land Fotografie

Brandpuntsafstand
Wie gebouwen fotografeert herkent meteen de wens om met een zo kort mogelijke brandpuntsafstand te fotograferen. Dat betekent meestal fotograferen met een groothoeklens. Alles onder de 35 mm op een full frame sensor (25 mm op een APS-C sensor) volstaat in principe, al hangt het er natuurlijk altijd vanaf hoe ver je van een gebouw afstaat. In de regel geldt dat hoe langer je van een object af staat, hoe beter het is. Langere brandpuntsafstanden leveren immers minder consiche vervorming op. Maar in de meeste stadssituaties sta je dicht op je onderwerp en is de keus voor groothoek onvermijdelijk. Bijkomende elementen als auto’s fietsers, voetgangers, etc. maken het ook niet makkelijk om afstand te nemen. Hoe verder je af staat van je onderwerp, hoe meer ‘vervuiling’ er tussen de camera en het gebouw optreedt.

Stabiliseer je camera
Gebrek aan licht zal in architectuurfotografie zelden of nooit een rol spelen. Immers, je onderwerp staat altijd stil en met een statief, op een muurtje of tegen een paaltje kun je de camera altijd dusdanig stabiliseren dat lange sluitertijden mogelijk worden. Als je van tevoren weet dat je gebouwen gaat fotograferen, is het advies om altijd je tripod statief mee te nemen en te gebruiken en de tijd te nemen om de sluiter open te laten staan.

Lage ISO-waarden
Als je dan toch je statief meebrengt, kies dan ook standaard voor lage ISO-waarden (50 of 100 ISO). Op die manier minimaliseer je de ruis in je foto’s. Je camera gaat wel om langere sluitertijden vragen, maar dat is met een statief geen enkel probleem.

Schiet op klein diafragma
Nog een tip die het statief snel noodzakelijk maakt. Een klein diafragma (hoge diafragma-waarde) geeft veel scherptediepte. Vooral in architectuurfotografie wil je vaak alles in beeld scherp hebben. Dat vereist diafragma-waarden van F11 of hoger. Zeker in combinatie met lage ISO-waarden zal het statief weer snel nodig zijn. Immers, de camera vraagt veel licht en bij lage ISO- waarden en klein diafragma moet je met lange sluitertijden werken. Bijkomend voordeel van een klein diafragma is de kleinere kans op lensfouten (lichtvlekken, donkere hoeken, beperkte scherpte).

Foto: Vlakke Land Fotografie

Convergerende lijnen
Om een zo realistisch mogelijk beeld te creëren is kun je het best proberen om verticale lijnen zo veel mogelijk verticaal te houden. Zeker bij gebruik van groothoek of zelfs fisheye lenzen zul je snel zien dat verticale lijnen naar binnen toe afbuigen. Deze zogenaamde convergerende lijnen heb je liever niet tenzij je er een bedoeling mee hebt. Soms is het ook niet mogelijk om de verticale lijnen in het object ook daadwerkelijk verticaal op de foto te krijgen omdat je bijvoorbeeld niet voldoende afstand van je onderwerp kunt nemen. Als het niet anders kan, dan maar met convergerende lijnen, maar over het algemeen zijn verticale lijnen de standaard in architectuurfotografie.

Camera positie
Het is al eerder gezegd. Als je met een groothoek lens te dicht op je onderwerp staat gaat het beeld vertekenen. Los van de convergerende lijnen lijkt alles wat op de voorgrond staat dan ook groter dan in werkelijkheid en alles op de achtergrond lijkt kleiner dan de werkelijkheid. Je lost het probleem op door afstand te nemen van je onderwerp. Een paar meter geeft vaak al resultaat. Een hoger standpunt voor de camera kiezen helpt ook. Overigens kun je het probleem van de vertekening en de convergerende lijnen ook met een zogenaamde tilt-shift lens oplossen, maar dan hebben we het over een hele andere dimensie in architectuurfotografie.

Foto: Vlakke Land Fotografie

Kom voor jezelf op
Je zult bij het fotograferen van architectuur elementen al snel merken de omgeving niet altijd even goed mee doet. Fotografen worden vaak weggestuurd. In deze tijd van streven naar veiligheid wordt het niet altijd even goed gewaardeerd als je zonder aankondiging een gebouw op de foto zet. Zeker in de westerse wereld geldt over het algemeen dat je vanuit het publieke domein ongestoord je gang mag gaan.

Met deze 7 tips moet het lukken om met de juiste dosis doorzettingsvermogen en creativiteit geweldige architectuurfoto’s te maken. Nu nog een beetje lekker weer en aan de slag!