Olaf van Gerwen: Het grote voordeel van de Canon EOS 5D MarkII

Geplaatst: 6 december 2010 in Nieuws

De naam Olaf van Gerwen zegt je misschien niet zoveel, maar aan zijn werk is niet te ontkomen. Hij zit regelmatig achter de commercials die je op televisie voorbij ziet komen. Een van zijn hoofdinstrumenten: een Canon EOS 5D Mark II.

‘Voel je Vifit’, ‘KLM: Een reis vol inspiratie’, ‘Kruidvat: Steeds verrassend, altijd voordelig’ en ‘Skyradio: Have a nice day’ vormen slechts een greep uit het werk van Olaf van Gerwen. Hoewel zijn naam vaak ongenoemd blijft – een commercial heeft nu eenmaal geen aftiteling – zit hij regelmatig achter de filmpjes van grote merken. Al tijdens zijn opleiding audio-visuele productie in Sittard stond voor hem vast dat zijn toekomst in de reclamewereld lag. “Ik ben geen ideeënverzinner, dat kan ik niet zo goed. Ik kan een idee wel uitvoeren. Dat is waarom toegepaste kunst en opdrachtenwerk mij interesseert”, legt Olaf uit. “Commercieel werk trekt mij omdat alles snel gaat en een project geen jaren duurt. Veel sprintjes vind ik nu eenmaal leuker dan een lange marathon. Bovendien is er in deze wereld soms geld om dingen echt mooi te maken”. Inmiddels heeft hij zijn plek veroverd: hij maakt commercials en ander reclamewerk voor zowel nationale als internationale opdrachtgevers. Dit alles doet hij voornamelijk met zijn Canon EOS 5D Mark II.

Vifit op Schiphol
Toen de 5D in 2008 op de markt kwam besloot hij direct zijn eerstvolgende commercial ermee te schieten. “Het was een filmpje voor Vifit dat zich voor een deel afspeelde op Schiphol. Omdat ik een dslr bij me had in plaats van een grote filmcamera, kon ik ongemerkt alles filmen zonder dat we toestemming moesten vragen en enorme bedragen hoefden te betalen”, vertelt Olaf. Sinds deze opname, waarmee hij één van de eerste Nederlanders was die een commercial opnam met een spiegelreflex, ondervindt hij veel voordelen aan de camera. “Ik heb veel meer mogelijkheden nu. Bij het filmpje dat ik voor Asian Vibes schoot was de 5D ontzettend handig. Het filmpje is een combinatie van veel timelapse en een beetje film en bevat bovendien shots die tegen een greenscreen zijn gemaakt. Dat zijn dingen die nu allemaal met dezelfde camera kunnen worden gedaan. Bovendien kon ik zonder filmcrew ook filmen in bijvoorbeeld een hotelkeuken zonder dat we gelijk de hele tent af hoefden te huren.”

(Bron: Digifotopro.nl)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s