10 tips voor de aanschaf van je eerste digitale spiegelreflexcamera

Geplaatst: 6 mei 2011 in Tips

Regelmatig adviseer ik mensen bij de aanschaf van hun eerste spiegelreflexcamera. Wordt het een Canon, of toch Nikon? Of misschien toch een Pentax of een Olympus? Probeer die keuze vooral zélf te maken. Om je daarbij te helpen heb ik tien zo objectief mogelijke tips op een rijtje gezet.

1. Geen slechte keuzes meer

Allereerst een advies om in je achterhoofd te houden: slechte keuzes zijn er tegenwoordig niet meer. Ieder cameramerk maakt spiegelreflexcamera’s waarmee je als hobbyist ontzettend tevreden kunt zijn. De kwaliteitsverschillen zitten ‘m doorgaans in de details die je pas ziet wanneer je een behoorlijke hoeveelheid ervaring hebt. En dan nog zijn deze verschillen vaak verwaarloosbaar (of in ieder geval overkomelijk voor de meeste vormen van fotografie).

2. Interface, menustructuren, bouw, et cetera

Wat mij betreft is dit één van de belangrijkste redenen, zo niet de belangrijkste reden, om voor een bepaald merk te kiezen. Hoe ligt de camera in je hand? Voelt hij prettig aan? Zitten de knoppen voor jou op een bereikbare en logische plek? Hoe vind je de menustructuren?

Er is maar één manier om hier achter te komen: ga eens naar een fotozaak en probeer camera’s van verschillende merken uit. Dan merk je vanzelf waar jouw voorkeur ligt. Probeer per merk ook verschillende camera’s, want ook per lijn (consumer, semi-professioneel) kan de bouw en interface verschillen. Zo beschikken de de Canon EOS 550D en 600D niet over het draaiwiel dat de 50D en 60D wel heeft, en zul je merken dat de laatste twee ook wat groter en robuuster gebouwd zijn.

Interface
Links een Sony A290, rechts een Nikon D3100.
Verschillen in bouw, interface en menustructuren.

3. Vrienden of familie met een spiegelreflex?

Misschien heb je vrienden of familieleden die ook graag fotograferen met een spiegelreflexcamera. Misschien hebben zij je ook al een bepaald merk geadviseerd? Probeer hier je keuze niet te veel door te laten beïnvloeden. Vaak is dit het advies van een tevreden gebruiker die zijn of haar advies afmeet aan een enkele goede (eigen) ervaring. Het is natuurlijk fijn als je broer blij is met zijn Sony, maar houd in je achterhoofd dat er ook tevreden Pentax-fotografen bestaan.

Er is echter een goede reden om wél te kijken naar de spiegelreflexcamera’s in je omgeving. Wanneer de mogelijkheid bestaat om bijvoorbeeld objectieven of flitsers te lenen van je broer, zou dit een goede reden kunnen zijn om je in eerste instantie te oriënteren op een Sony-camera.

4. Doorgroeimogelijkheden bij Canon en Nikon

Wat zijn je aspiraties? Als je gewoon leuke vakantiefoto’s wil maken, kun je met ieder merk gelukkig worden. Weet je nu al dat je graag door wil kunnen groeien, eventueel zelfs tot (semi)professioneel niveau, dan zou dat een reden kunnen zijn om te kiezen voor Canon of Nikon. Deze merken bieden namelijk een aanzienlijk groter assortiment voor de professional, zowel in objectieven als in body’s.

5. Beschikbaarheid van accessoires, eventueel ook tweedehands

Ook voor de hobbyist bieden Canon en Nikon vaak meer dan de andere merken. Ze bieden een ruimer assortiment objectieven, flitsers, battery grips, afstandsbedieningen, enzovoort. Tel daarbij op dat het marktaandeel van beide merken veel groter is dan dat van de andere fabrikanten en het zal je niet verbazen dat ook het tweedehands aanbod veel ruimer is. De kans dat je via Marktplaats dat ene objectief tegen een heel aantrekkelijk bedrag kunt kopen is dus veel groter.

Marktplaats
Veel tweedehands aanbod voor Canon en Nikon

6. Staar je niet blind op megapixels

Een veelvoorkomend en zeer hardnekkig misverstand onder beginnend (en soms ook gevorderd) fotografen is dat meer megapixels vanzelfsprekend beter is. Dat is absoluut niet het geval. Een groot aantal megapixels brengt zelfs nadelen met zich mee:

  • Als je de sensor van een spiegelreflexcamera vult met een te hoog aantal pixels pixels per vierkante centimeter, zul je kwaliteitsverlies gaan ervaren. Hoewel dit relatief gezien vaak verwaarloosbaar is, zul je op 100 procent vaak een toename zien in de hoeveelheid ruis.
  • Een ander nadeel van hoge resoluties is dat niet alle objectieven de resolutie van de camera nog aan kunnen. Sommige objectieven kunnen hiermee beter overweg dan andere.
  • Daarnaast zijn de bestanden van digitale spiegelreflexcamera’s met veel megapixels erg zwaar. Om deze bestanden te verwerken heb je een krachtige computer nodig.

Wat bovendien belangrijk is om te weten: megapixels op een compactcamera laten zich niet vergelijken met megapixels op een spiegelreflexcamera. Een compactcamera beschikt over een ontzettend kleine sensor terwijl die van een spiegelreflexcamera vele malen groter is. Een grotere sensor vertaalt zich in kwalitatief mooiere pixels. Of je nu een spiegelreflexcamera hebt met 6 megapixels of één met 21, beter dan je compactcamera is het altijd.

Een camera met meer megapixels is dus niet altijd de betere keuze. Laat het aantal megapixels zeker niet doorslaggevend zijn. Hoewel ze het daar zelf niet altijd mee eens zijn, heeft circa 90% van de professionele fotografen aan circa 10 megapixels meer dan genoeg. De gemiddelde hobbyist dus helemaal. Alles daarboven verliest zijn noodzaak. Er zijn betere criteria om je camera op uit te zoeken.

7. Andere criteria

Bij andere (of betere) criteria kun je bijvoorbeeld denken aan de snelheid van de camera. Dat kun je breed zien, van het aantal frames per seconde tot de snelheid en precisie van de autofocus. Maar denk daarbij ook vooral aan de wegschrijfsnelheid, de snelheid waarmee de foto’s door de camera worden opgeslagen op je geheugenkaart.

Daarnaast zou je kunnen kijken naar de grootte van het LCD-scherm, live view, het al dan niet beschikken over de mogelijkheid met de camera te filmen en het aantal autofocuspunten. Fotografeer je veel bij weinig licht, dan zou je ook de prestatie op hoge ISO kunnen meenemen in je beoordeling.

Ook het gewicht zou mee kunnen spelen in je overweging. Lichter kan beter zijn als je bijvoorbeeld vaak lichtbepakt op reis gaat, maar een grotere en zwaardere body ligt doorgaans (ook bij kleinere handen!) stabieler in je hand.

Groot display
Een groot LCD-scherm is prettig voor het beoordelen van foto’s.
Ook voor scherpstellen in live-view en filmen kan dit prettig zijn.

8. Welk objectief?

De meeste mensen die een eerste digitale spiegelreflexcamera willen aanschaffen hebben niet zo’n ruim budget en bovendien nog geen idee wat voor fotografie hun voorkeur heeft. In die gevallen zou ik aanraden: koop een instapmodel met kitlens en ga daar lekker mee spelen. Dan merk je het vanzelf als je iets mist (bijvoorbeeld: lichtsterkte, een korte focusafstand of telebereik) en kun je afhankelijk daarvan bekijken wat je volgende aanschaf gaat worden.

Weet je echter nu al binnen welk genre je aan de slag wil, dan kun je daar de keuze van je objectief (of objectieven) op afstemmen. Wil je bijvoorbeeld voornamelijk sportfotografie gaan doen, dan is het zinvol bij je camera direct ook een teleobjectief aan te schaffen. Wil je gewoon lekker allround zijn, schaf dan een combi aan van een standaardzoomlens (bijvoorbeeld de kitlens) en een telelens.

9. Eerst de fotograaf, dan de objectieven, tot slot de body

In punt 1 benadrukte ik al dat je tegenwoordig eigenlijk geen verkeerde keuzes meer kunt maken. Met iedere moderne spiegelreflex van welk merk dan ook kun je prachtige foto’s maken. Maar uiteindelijk is het natuurlijk de fotograaf die de foto’s maakt. Investeer in je eigen kennis en vaardigheden en je zult veel meer uit je camera halen dan wanneer je de camera blijft gebruiken op de automatische stand.

Na de skills van de fotograaf is ook het objectief van zeer groot belang. Om dit te illustreren vergelijk ik vaak de Canon EOS 1000D met de EOS 40D. Deze camera’s beschikken over een identieke sensor. Met een 18-55mm kitlens word ik van beide camera’s niet blij, en met een goed objectief doet de 1000D niets onder voor de veel professionelere 40D. Ditzelfde geldt overigens ook voor de 500D en 50D en vast ook voor verschillende types binnen andere merken.

Heb je een ruimer budget, vergeet dan niet te investeren in je objectieven. Als je straks thuis komt met eenCanon 7D met een ‘dan hoef ik niet te wisselen‘ 18-200mm heb je echt de plank misgeslagen. Besef je dat je waarschijnlijk van een Canon 1100D met bijvoorbeeld een 17-55mm en 70-200mm echt veel gelukkiger wordt.

10. De keuze maak je zelf!

Van mij zul je dus niet horen ‘Koop de Nikon D3100’ of ‘Koop de Olympus E-620‘. De keuze maak je uiteindelijk zelf, daarbij rekening houdend met bovenstaande adviezen.