Filmen met je spiegelreflex camera

Geplaatst: 19 juni 2011 in De basis van fotografie

Veel digitale spiegelreflex camera’s beschikken tegenwoordig over een filmfunctie. Het is ook niet waarschijnlijk dat er nog veel camera’s uit zullen komen die geen filmfunctie hebben. Als fotograaf is het even wennen met de nieuwe filmmogelijkheden. Reden genoeg om hier even dieper in te duiken.


Revirie, door Vincent Laforet

Vincent Laforet liet de wereld in 2009 zien wat er mogelijk was op het gebied van video met behulp van een spiegelreflex camera. In één weekend schoot hij, op eigen kosten, bovenstaande video nog voordat de Canon 5D mark II op de markt was. Later mocht Vincent zijn kunsten betaald inzetten bij de introductie van de Canon 1D mark IV.

De Canon 5D mark II was niet de eerste camera met HD video, Nikon bracht een maandje eerder de Nikon D90 uit die als eerste spiegelreflexcamera beschikte over HD video. Overigens maakt de Canon gebruik van full-HD, terwijl de D90 het met 720p video moest doen.

Verschil met een camcorder

De videofuncties van een digitale spiegelreflex camera zijn niet te vergelijken met die van een camcorder. Camcorders zijn specifiek voor video gemaakt en dat is duidelijk terug te zien in het gebruiksgemak. Zo is een camcorder vele malen makkelijker vast te houden tijdens het filmen en is de bediening tijdens het filmen gemakkelijk beschikbaar.

Wat erg interessant is aan video op een spiegelreflex is de kwaliteit van de objectieven; de grote beeldsensor en de mogelijkheid om te spelen met de scherptediepte. De gemiddelde camcorder neemt beelden op die over een zo groot mogelijk gebied scherp zijn. Dit komt mede door de kleinere sensoren die deze camera’s gebruiken.

Bij een digitale spiegelreflexcamera kun je wel prima spelen met een kleine scherptediepte. Als je dit effect gebruikt in een video krijgt de opname direct een professionele uitstraling. Met behulp van de kleine scherptediepte kun je de aandacht in je opname uitstekend op je onderwerp leggen terwijl de rest van het beeld wazig wordt weergeven.

Een digitale spiegelreflexcamera geeft je daarbij de mogelijkheid om te filmen met een bijzonder objectief. Denk bijvoorbeeld aan opnames met een sterk teleobjectief, een fish-eye of met een bijzondere lens als de Lensbaby.


Het bijzondere effect van de Lensbaby is nu ook tijdens video opnamen te gebruiken.

Dat een fotocamera eigenlijk niet gemaakt is voor filmopnamen blijkt uit het rolling shutter effect. Dit effect treed op bij snelle camerabewegingen of snel bewegende onderwerp en heeft te maken met de manier waarop een CMOS sensor uitgelezen wordt. In sommige situaties kan dit effect vervelend zijn, maar als je er rekening mee houdt valt er doorgaans aardig omheen te werken.

HD formaten

Er zijn een aantal verschillende zogenaamde High Density (HD) formaten. Een eerste verschil zit in resolutie. Zo heeft de 720p standaard een resolutie van 1280 bij 720 pixels. Daarnaast bestaat er het betere 1080p formaat. Beelden worden hierbij vastgelegd op 1920 bij 1080 pixels. Van beide varianten bestaat ook nog een zogenaamde interlaced versie. Hierbij mis je eigenlijk per beeld de helft van de beeldlijnen. De beeldkwaliteit is hierbij daarom slechter.

Deze resoluties, in combinatie met 20 tot 30 beelden per seconde, resulteren wel in grote videobestanden. Het opnemen van een full-HD video kost je dus veel geheugenruimte op je kaartje, maar ook bij opslag op je computer. Iets om rekening mee te houden als je veel met video aan de slag wilt gaan.

Scherpstellen

Een tekortkoming in de oudere modellen camera’s is het ontbreken van autofocus mogelijkheden tijdens het filmen. Je kunt dan gebruiken maken van de zogenaamde contrast-focus autofocus (een trage manier van scherpstellen) en gedurende de opname is alleen het handmatig scherpstellen mogelijk.

Wil je tijdens de opname scherp kunnen stellen dan moet je dus goed geoefend zijn in het werken met de handmatige scherpstelling. Waar je tijdens het maken van foto’s nog eens ongestraft de scherpstelring de verkeerde kant op kunt draaien is dit tijdens een filmopname natuurlijk direct te zien.

Een slimme manier om hier mee om te gaan is eerst scherp te stellen voordat je begint te filmen. Vanuit live-view kun je inzoomen op je onderwerp om te controleren of het beeld inderdaad goed scherp is. Een handige manier om je scherpstelling te controleren. Kijk vervolgens of je de actie die je wilt vastleggen binnen je scherpstelgebied kunt houden.

Zo voorkom je dat je tijdens de opname aan de scherpstelling hoeft te draaien. Stel dat je iemand door het beeld wilt laten lopen dan kun je vooraf op de vloer aangeven binnen welk gebied je acteur moet blijven. Zo kun je een scene opnemen zonder een verandering in het scherpstelgebied.

Om het scherpe gebied groot genoeg te maken moet je wellicht je diafragma wat verder sluiten. Een groter diafragmagetal (kleine opening) zorgt voor een grotere scherptediepte. Dit werkt tijdens het filmen net zo als tijdens het fotograferen. Hoe groter het diafragmagetal, hoe groter het scherpe gebied in je opname.

Bij de nieuwste camera’s is te zien dat de autofocus mogelijkheden ook tijdens het filmen steeds beter worden. Vooral Sony is op dit gebied ver.

Statief

Een foto vanuit de hand maken is eenvoudig. Met video wordt het een stuk lastiger. Wanneer je met video werkt wordt het beeld getoond op de achterkant van je camera. Je kunt je camera dus niet voor je oog houden en tegelijkertijd stabiliseren met je armen tegen je lichaam zoals je waarschijnlijk gewend bent.

Wanneer je de camera van je lichaam houdt om achterop het schermpje te kunnen kijken komt er al snel meer trilling in je beeld. Voor bruikbare beelden zul je dus een statief nodig hebben. Een echt videostatief is doorgaans iets anders dan een statief voor fotografie, maar vaak is een fotostatief ook prima in te zetten voor film.

Behalve statieven die je op de grond zet zijn er ook mooie oplossingen om de camera tegen je lijf te dragen. Zacuto en Redrock Micro zijn twee fabrikanten die op dit gebied mooi (maar prijzig) materiaal aanbieden.

Het is verstandig om je camera vast te zetten op een statief en je onderwerp te laten bewegen. Werk met verschillende camera standpunten om te voorkomen dat je video saai wordt. In de montage achteraf op je computer kun je de verschillende standpunten in veel gevallen nog mixen voor een dynamischer effect.


Doritos reclame geschoten met de Nikon D90

Audio

Een belangrijk onderdeel van video is het geluid dat erbij zit. Goed geluid kan een video echt een extra dimensie geven. Op alle digitale spiegelreflexcamera’s die over videomogelijkheid beschikken zit een minuscuul microfoontje. De geluidskwaliteit die hiermee opgenomen kan worden is op zijn best matig te noemen.

Gelukkig bieden sommige camera’s (zoals de Canon 5D mark II) de mogelijkheid om een externe microfoon op de camera aan te sluiten. Helemaal optimaal is het gebruik van separate audio opname. Dat kan bijvoorbeeld met een recorder zoals de Zoom H4n of de Beachtek (prijzen van 200 tot 400 euro). Nadeel is dan dat dit je in de nabewerking wat extra werk oplevert om het geluid te synchroniseren met het beeld.

Zoom H4n

Beelden per seconde

Voor (bioscoop)film is de standaard 24 beelden per seconde. Niet alle camerafabrikanten ondersteunde deze standaard in hun eerste modellen. Inmiddels lijken alle nieuwere spiegelreflexcamera’s die ook kunnen filmen hier rekening mee te houden.

Een veel gebruikte alternatieve instelling is 30 beelden per seconde. Nu is er best voordeel te vinden bij het gebruik van 30 beelden per seconde; het beeld wordt er namelijk wel net wat vloeiender door. Prima wanneer je het bijvoorbeeld wilt gebruiken voor vertoning op het internet.

Idealiter kan er in de camera ingesteld kunnen worden welke framerate er gebruikt wordt; zo kun je de beste instelling voor jouw toepassing selecteren. Veel van de nieuwste modellen ondersteunen dit inmiddels. Sommige oudere modellen zijn dit ook gaan ondersteunen middels firmware updates.

Aan de slag

Filmen met een digitale spiegelreflex staat nog in de kinderschoenen. Dat neemt niet weg dat er nu al prachtige resultaten te bereiken zijn met deze fotocamera’s in de filmstand. Als fotograaf heb je de kijk op mooi licht en geslaagde composities al.

Nu je de mooie kleine scherptediepte en uitstekende beeldkwaliteit uit je foto’s ook terug kan laten komen in video opnamen wordt het gebruik van video echt interessant. Het is dus zeker de moeite om als fotograaf ook eens een kijkje te nemen in de mogelijkheden van video. Beide zijn in veel gevallen ook prachtige te combineren voor digitale presentaties.

(Bron: Photofacts.nl)

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s